Motiveringssamtal???

Jag var på ett sk "motiveringssamtal" på vårdcentralen igår... men om det var så mycket motiveringssamtal vet jag inte....

"Vi kan inte hjälpa dig!" var det första jag möttes av... oj vilken bra motiveringshjälp!!! VERKLIGEN!!!

"Eftersom du är gravid, kan jag faktiskt inte hjälpa dig, så här har du lite broschyrer och sluta röka schema för att kunna sluta röka. Det är ju bara att sluta röka, ALLA KAN SLUTA!"

OJ!!! Gick ditt för att få stöd och hjälp att hitta rätt väg, men kändes mest som bortkastad tid... Min barnmorska sa ju att det skulle vara såååå bra, att de skulle hjälpa en att just hitta motivation, att få "lust" att sluta helt enkelt.... VILKEN NIT!!! Kan säga att jag mest kände mig som ett stort frågetecken och inte direkt glad när jag gick därifrån! Så ärligt... jag tände en cigg direkt när jag satte mig å körde hem!!! HERREGUD!!!

Enda motivation jag faktiskt har... är mitt dåliga samvete, som jag får varje gång jag tar en rök. Vilket skapar ångest och deppighet... som i sin tur skapar större röksug... å så går det som i en stor jäkla ond cirkel... JA!!! JAG ÄR NIKOTINBEROENDE... finns inte så mycket annat att kalla det... Missbrukare av nikotin helt enkelt!

Dock fick jag faktiskt lite tips som skulle få mig bort från röksuget... ÄNDRING I LIVET , kallades det så fint!

  1. MEDITERA I LUGN OCH RO
  2. TA EN VARM DUSCH
  3. TA ETT VARMT BAD I LUGN OCH RO, TÄND GÄRNA LITE LJUS!
  4. DRICK MJÖLK
  5. DRICK VATTEN
  6. ÄT FRUKT
  7. TUGGA TUGGUMMI
  8. TA LÅNGA PROMMENADER
Finns ju faktiskt lite man kan göra... som att dricka vatten och mjölk, äta frukt och tugga tuggummi... men det övriga blir så jäkla svårt... ska jag bada eller duscha varje gång jag blir röksugen, kommer jag att se ut som ett russin... och lugn och ro... det går inte med en 4 snart 5 årig överaktiv son som hela tiden vill vara med och ha uppmärksamhet... Långa prommenader med en foglossning utan dess like, är inte heller att njuta av... så... ja får väl tugga tuggummi utav bara den framöver nu och hoppas på att det hjälper!!!

Kanske tycker ni andra där ute att det vore vara ett enkelt val att sluta röka, eftersom jag är gravid och ska tänka på barnet... men det är INTE så lätt och ja jag får höra klagomål och massa tjat hela tiden, så det hoppas jag att ni överlåter till de som redan håller på.... Tack på förhand!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0